Friday, July 24, 2009

Ahlan Ya Sya'ban Kareem

“Sesungguhnya Rejab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku, dan Ramadhan adalah bulannya umatku"

Bulan Sya’ban mendatangi kita setiap tahun untuk memberi kesempatan meningkatkan dan melipatgandakan berbagai amal kebaikan. Pada bulan inilah kaum muslimin memperbanyak amal ibadahnya seperti memberi sedekah dan hadiah, memperbanyak puasa sunat untuk melatih diri menghadapi puasa Ramadhan kelak.

Aisyah isteri Rasulullah SAW, menjelaskan bahawa selain Ramadhan, Nabi Muhammad SAW, selalu berpuasa pada bulan Sya’ban. Hadis yang diriwayatkan oleh Usmah bin Zaid : “Saya bertanya kepada Rasulullah SAW, : Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya tidak pernah melihat engkau memperbanyak puasa sunnat mu pada bulan-bulan yang lain, seperti yang engkau lakukan pada bulan Sya’ban. Rasulullah SAW, menjawab kepadanya dengan mengatakan bahwa bulan Sya’ban adalah bulan yang terletak antara bulan bulan Rejab dan Ramadhan sering kali orang melupakan fadhilat dan keutamaan yang terkandung di dalamnya. Padahal bulan tersebut segala amal perbuatan selama satu tahun diangkat kehadapan Allah SWT. Dan inilah sebabnya kenapa saya banyak berpuasa sunat pada bulan tersebut, kerana ingin amal dan perbuatan saya diangkat kehadapan Allah SWT dalam keadaan saya berpuasa."

Hadis di atas kemudian diperkuat lagi oleh hadis riwayat Anas ra. "Orang muslim di zaman Rasulullah SAW, dan sahabatnya selalu meningkatkan bacaan Al-Quran setiap kali memasuki bulan Sya’ban, dan pada bulan Sya’ban jugalah mereka selalu membayar zakat mereka terhadap fakir miskin demi untuk membantu menghadapi bulan Ramadhan dengan jiwa yang tenang”.

Kedua hadis Rasulullah itu mengingatkan kaum muslimin menyambut bulan Sya’ban dengan melaksanakan perintah Allah SWT, dan melaksanakan perbuatan yang baik-baik. Bagi mereka yang mendapatkan rezki yang dilebihkan Allah jangan lupa menyisihkan sebagian rezki itu untuk bersedekah dan membayar zakat. Mudah-mudahan Allah SWT, dengan menunjukkan amal ikhlas seorang muslim sejati disisi Allah SWT, akan menurunkan rahmat yang berlimpah kepada manusia dan alam sekitar. Seperti rahmat kesihatan, rahmat kesempatan, rahmat Iman dan rahmat Islam seluruh alam.

4 comments:

redha5757 said...

Salam..syukran for tazkirah syaaban..moga kak bnyk lagi post kelebhn syaaban coz izal leh kire bape kali puasa rejab..isk2..sedihnye..moga Allah bg kekuatan untk topup amal di syaaban sbln ramadn dtg..InsyaAllah..

Baitijannati said...

alhamdulillah....tima kasih byk info ini...ingat mengingati utk semua..mencari keredhaan Allah d bulan2 mulia...:)

Kak Ina K-Lot said...

suker ar dgn blog nih...touching betul....best ar...

Mohd Sabar & Rafieah said...

izal : satu ni je post tentang sya'aban lah zal...hehehe

kak ila : amin...moga saling ingat mengingati

kak ina k-lot : alahai...blog suka2 je ni...