Wednesday, September 10, 2008

Sebaik-baik Perhiasan Adalah Wanita Solehah

Terpanggil plak nak bicara tentang berhias ni... Apa kaitan dengan kata pujangga di atas? Fikirlah... Actually kelmarin masa chat ngan suami terlupa nak solek2... Then, apa lagi kene sound pulak dari si dia... Alahai malunya!!! Oleh yang demikian, berwaspadalah wahai isteri, berhiaslah kamu walaupun sekadar dapat dilihat dari webcam suami. Mata dia juga yang nampak, tak gitu? Ni ada artikel ilmiyah yang aku dapat dari internet untuk renungan kita bersama.

Sebuah riwayat menceritakan : “Rasulullah s.a.w ditanya tentang sebaik-baik wanita. Baginda menjawab:Yang menyukakan kamu apabila memandangnya. Apabila disuruh, dia patuh, menjaga rahsiamu dengan baik dan menjaga harta kamu”.-Riwayat Ahmad dan selainnya dihasankan oleh al-Albani.

Tujuan isteri berhias ketika di rumah ialah supaya suami terhibur. Jika suami pulang dari tempat kerja dalam keadaan letih dengan melihat isteri dalam keadaan berseri-seri serta pakaian yang bersih, maka ia menjadi penawar kepada suami. Sehingga keletihan dalam mencari rezeki tadi menjadi hilang, dan bertambahlah kasih sayangnya terhadap isteri.

Sabda Rasulullah SAW: “Dari Jabir ra. Ia berkata: Kami pernah pergi bersama-sama Rasulullah di dalam satu peperangan. Ketika kami sampai ke Madinah, kami ingin masuk ke rumah masing-masing. Maka Rasulullah SAW pun bersabda: Bersabarlah, iaitu masuklah pada waktu malam iaitu selepas Isyak, supaya isteri dapat bersikat rambutnya yang kusut dan supaya ia dapat berhias kerana telah lama telah ditinggalkan suaminya.” (HR:Muttafaqun Alaihi)

Berhias bukan sahaja bagi menyambut kepulangan suami dari tempat kerja tetapi juga ketika suami ada di rumah. Wanita Islam hanya boleh berhias untuk dirinya sendiri dan untuk suaminya. Berhias mestilah dilakukan secara besederhana, kerana tujuan berhias agar ia kelihatan bersih dan senang dilihat oleh suami.

5 comments:

citra_hitam said...

alhamdulillah.. balik jugak ko ..

Anonymous said...

salam...
nie ibu iman punyer blog k? budak iman yang kak ina(paka)jaga dulu ke?
salam perkenalan ye kak peah..bole link blog tak?

Mohd Sabar & Rafieah said...

yann...boleh je...akak pun nak link blog awak juga ya...

yannfuad said...

bole apa salahnyer...bile akak nk gie qatar?

Mohd Sabar & Rafieah said...

yan : akak ingat lg tarikh terbang ni...hmmm...12/10/2008 hehehe